סינגל רכס חלוקים ונחל חצץ

סינגל חלוקים | גיאופן המרכז לרכיבה מדברית

מידע על המסלול:

  • השביל הוא חלק מרשת שבילים שאורכה כ-60 ק"מ, חלקם על דרכי עפר וחלקם על סינגלים.
  • שביל האופניים המרכזי ברשת הינו שביל שאורכו הכולל כ-25 ק"מ וחלקים ניכרים ממנו הם סינגל.
  • השביל מבוסס על שבילי עיזים ונאק'בים קדומים.
  • השביל מסומן כולו בשלטים שעוצבו במיוחד לרוכבי האופניים. על השלטים מופיעים שם השביל, חץ המסמן את כיוון הנסיעה.

פרטי המסלול: 

  1. תחילתו של השביל במדרשת בן גוריון – ב"גיאופן" המרכז לרכיבה מדברית או בחניון הרועה מול הכניסה לצריף בן גוריון
  2. את קטע הדרך הראשון רוכבים לכיוון דרום במקביל (וממערב) לכביש 40, על חלקים מהכביש הישן. חולפים על פני בית הקברות של מדרשת בן גוריון, בריכת המים וצומת הכניסה למדרשת בן גוריון שלאחריה פונים ימינה לתוך ערוץ, שממנו מתחילה רכיבת הסינגל. השביל עובר באתרי נוף ומורשת מהיפים שיש באזור אגן שדה בוקר.
  3. בחלקו הראשון של השביל, לאחר טיפוס קצר לרכס חלוקים, יורדים לאורך ערוץ ארוך, עמוס בטרסות נמוכות (בעבר שימשו הטרסות הללו לחקלאות קדומה). בהמשך השביל נגיע לחורבה – כפר חקלאי מהתקופה הביזנטית המאוחרת ומהתקופה המוסלמית. קטע הדרך הזה זכה מפי הרוכבים לשם : "סינגל הטרסות".
  4. לאחר החורבה חוצה הסינגל את "שביל הטרסות", מסלול משפחות המסומן כחלק מרשת השבילים של רכס חלוקים. כאן מתחילים את הטיפוס הקצר השני של הסינגל אל קו הרכס ותצפית אל עבר הדייקה (מונח המתאר את חצייתו של נחל הבשור את רכס בוקר). רוכבים קטע קצר על קו הרכס בדרך עפר עד לירידה לכיוון נחל הרועה.
  5. לאחר החצייה של נחל הרועה, נכנסים לערוץ נוסף שופע טרסות – הפעם במגמת עלייה. זהו הקטע הטכני ביותר בסינגל. לאורך הקטע הזה – ישנן מדרגות סלע גבוהות באופן יחסי (עד 50 ס"מ מדרגה) אותן ניתן לעבור ברכיבה או בהליכה קצרה. בקצה הערוץ הזה, כאמור, חוצים את כביש 40.
  6. בהמשך השביל עוברים ליד העץ המפורסם של נחל "עץ" – נחל נוקד. זהו עץ שיטה עתיק יומין, שגילו המדויק אינו ידוע, אך ניתן לזהות אותו במפות קדומות ששורטטו על ידי הבריטים בתחילת המאה הקודמת. מיד לאחר עץ השיטה, השביל עולה לנקודת תצפית מרשימה על כל אגן שדה בוקר ומצוק הצינים (בנקודת  תצפית זו נמצאת אנדרטה צנועה שהוקמה לזכרו של עומרי חיים יעקובוביץ’ אלמקייס, חייל גולני שנהרג במלחמת לבנון השנייה וחלק ממשפחתו נמצאת במדרשת בן גוריון). עוד ניתן לראות בנקודת התצפית את קיבוץ שדה בוקר, את מדרשת בן גוריון, את השטחים החקלאיים של הקיבוץ, את הר צרור ואת מצוק הצינים מעברו הדרומי של נחל צין.
  7. לאחר נקודתה תצפית יורד השביל בדרך עפר אל חורבת חלוקים. רוב הממצאים בחורבה הם מתקופת המאה ה-10 לפני הספירה (ולטענת חלק מהחוקרים מדובר בימי הממלכה המאוחדת. הדבר נתון בוויכוח היסטורי/ארכיאולוגי בין חוקרים).
  8. לאחר רכיבה קצרה במקביל לכביש, על דרך העפר הצמודה אליו, עולה השביל על סכר הרועה (סכר זה הוקם על ידי יהושע כהן ז"ל, איש הלח"י, אשר היה ציוני נלהב וחבר ליושבי קיבוץ שדה בוקר ועלה אל הנגב. עם השנים הפך להיות שומר הראש של בן-גוריון ובין השניים נרקמו יחסי חברות).
  9. לאחר נסיעה לאורך הסכר, נרכב במקביל לישוב מרחבעם – ישוב דתי שנקרא על שמו של רחבעם זאבי ז"ל. בכניסה ליישוב נפנה שמאל ונכנס לערוץ נחל חצץ. דרך עפר מובילה אותנו לבורות חצץ, בורות מים מתקופת הנבטים אשר מתמלאים במים בעזרת מערכת תעלות סביב הבורות.
  10. נמשיך בערוץ וניכנס לסינגל לכיוון מערב. סינגל זה יחזיר אותנו להמשך הרכיבה בסינגל חלוקים.  כאן ניכנס לקטע הסינגל היפה והאחרון של המסלול שאורכו כק"מ אחד. השביל עובר גם על הר צרור (עם תצפית קרובה יותר על בקעת צין), אח"כ דרך שדה צין עם אפשרות לכניסה לתצפית נוספת מכיוון מיצד צין, וחזרה אל חניון הרועה.
  11. אפשרות להארכת המסלול: אופציה זו טובה למי שבחרו להתחיל את המסלול במדרשת בן גוריון. רכיבה על הסינגל המסומן של רשות הטבע והגנים שעובר על קו מצוק הצינים. הסינגל יוצא למנחת שדה צין אל עבר מיצד צין וגן הפסלים של עזרא אוריון ומסתיים ליד מדרשת בן גוריון או בתוכה (תלוי באיזה שביל בוחרים). קטע הדרך מומלץ מאוד (למי שעדיין לא התעייף). יש לשים לב שקטע הדרך הזה משמש רוכבי אופניים והולכי רגל, ולכן יש לרכב בזהירות.